Amit ma Salsa nven ismernk, tbb vszzados zenei s kulturlis lerakds eredmnye. A Salsa kialakulsa mlyen a latin-amerikai s karib trsadalom trtnetben gykerezik. A "salsa" sz jelentse "szsz", "z", "fszer", ami a klnbz ritmusok keveredsre utal, ugyanis a "Salsa" elnevezs eredetileg magra a ritmusra vonatkozott. Sokan - nem ismerve a "Salsa" sz valdi jelentstartalmt – a tncot is Salsnak nevezik, gy egyre inkbb ez az elnevezs terjed a vilgon.
A Salsa zenje
A Salsa nevnek valdi jelentstartalma mra elhomlyosult. A kztudatban a tnc elnevezseknt l, pedig eredetileg a Salsa azt a rendkvl sszetett, sokrt zenei stlust jelentette, melynek kialakulsa a XVI. szzadra nylik vissza. Arra az idszakra, mikor megkezddtt az afrikai feketk (szklvk) behurcolsa Latin-amerikba.
A szklvk a rabsgban is megriztk s gyakoroltk rtusaikat, vallsi – mgikus szertartsaikat. Npdalaiknak kt alapformja volt: a vallsi s a vilgi dalok, melyek tmja a kzssg mltjbl s jelenbl ptkezett. Hangszereiket hm- s nnemnek tekintettk, s tiszteltk testket, lelkket. Legjellemzbb s legfontosabb zeneszerszmuk a dob volt, annak az letszemlletnek kpviselje, melyet seik fldjn hagytak. A mindennapi knok kzepette a dobszbl mertettek ert a tllshez, a megjulshoz.
Az idk sorn a kubai zenbe beplt a spanyol vndorok vsri neke, melyet a szklvk tvettek s tltettek sajt gondolkods- s kifejezsmdjukra. Nagy szerepet jtszott a zene alakulsban az 1791-ben St. Domingue szigetn (mai Haiti terlete) kitrt rabszolgafelkels is. A forradalom ell menekl francikkal egytt a nyugat-eurpai zene is beszivrgott az orszgba, mely aztn belopta magt a kubai npzenbe s kreolosodott. gy keletkezett tbb j ritmus is, pl. a bolero, a contradanza s a guajira.
Az els vilghbor idejn jutott el a vrosokba a himnuszknt tisztelt, gnyos tiszteletlen hangvtel son, mely a sziget feketk alkotta keleti rszbl terjedt, s mely a fejlds egy j impulzusv vlt az egsz kontinens tnczenjben. A 30-as vekre annyira megntt npszersge, hogy minden kubai dalt befolysa al vont. gy alakult ki a guajira-son, melyet elszr egy munks, Joseto Fernndez komponlt. Vilghrv vlt dalnak cme "Guajira Guntanamera" volt.
A '20-as vekben az USA-bl a szigetre ltogat fekete zenszek hatsra a jazz ritmusvilga is keveredett a kubai zenvel, ami tbbek kztt a Mambo s a Cha-cha-cha szletst eredmnyezte.
Amit ma Salsaknt ismernk, az a konfliktusokkal teli '60-as vekben szletett. Ebben az idszakban rengeteg kubai s puerto rici emigrns rkezett New Yorkba, ahol a trsadalom kitasztott s kizskmnyolt rtegv vltak, m igyekeztek megrizni hagyomnyaikat, kultrjukat. Az kzssgk alkotta "Spanish Harlem"-et, vagy ahogy k neveztk, "El Barrio"-t. Dalaik a kzssg sajtos kzdelmeirl, nyomorrl, problmirl szltak. A Beatles-mnia elhatalmasodsval s a popzene fellendlsvel a karib zene egy idre httrbe szorult, m a '60-as vek vgre j hangzsok s tletek fejldtek ki, melyet a latink s ms bevndorlk is tvettek, s tvztk a kubai s fekete zenvel, a rockzenvel, valamint a karib s afrikai folklrral. Tovbbi jts volt, hogy olyan hangszereket (pl. elektromos keyboard) is felvettek, melyek eltrtek a karib hagyomnyoktl, gy a zene elvesztette eredeti tisztasgt, viszont egy durva, lzad, lktet hangzst kapott.
A Salsa tnca
A Salsa egy klnleges mdon tncolt Mambo. A kt tnc ritmusban, hangulatban, lpseiben nagyon hasonlt egymsra. Eltrsek leginkbb a ritmus hangslyozsban mutatkoznak, s abban, hogy a Salsa figuriban, lpseiben jobban megtartotta az autentikussgot, mint a Mambo.
Az autentikus Salsa egy spontn s bonyolult zene, tnca pikns, vidm, tzes s lendletes. Ritmusa lehet lass vagy nagyon gyors, ami gyakran egy szmon bell is vltozhat. Kialakulsnak trtnett tekintve kt alapstlust klnbztetjk meg, a kubai s a puerto rici stlust. Zenei rksgnek eredete Kuba, de a vilgban val elterjesztse a puerto rici latinok rdeme, akik mindmig npszer s globlis tradciknt rzik s terjesztik a Salst.
A kubai Salst eredetileg Casinnak hvtk, s gy is hvjk a mai napig Kubban, Miamiban s szmos ms helyen. A kubai Salst tekintik minden ma ismert Salsa-stlus eldjnek, mivel az afrikai s eurpai kultra Kubban keveredett a legerteljesebben. ppen ezrt a puerto rici Salsa kialakulst is a kubai Casinra s Mambra vezetik vissza. A kzs eredet ellenre a tnc fejldse sorn a kubai s puerto rici stlus kztt jelents klnbsgek alakultak ki, mivel a kubai Salsa megtartotta a Son sztnssgt. A tnc jellemzje a jtkossg, a htkznapi trtnsek stilizlt eladsa. Az idk sorn a vallsi ritulk tncbl pros szalontncc fejldtt. A mai tnctrtnszek ezt a stlust az "elvek nlkli tnc"-nak nevezik, mivel itt minden mozdulat megengedett, s maga a tnc a tncos bels szabadsgbl, a lktet ritmusokra val termszetes reakciibl fakad.
A puerto rici Salsa nem sokkal a kubai Casino utn keletkezett. Puerto Ricban a Salst mr eleve pros tncknt ismertk meg, mely vesztve vallsos jellegbl a frfi s n kzti vonzalom kifejezeszkzv vlt. Az '50-60-as vekben a karib trsgbl megindult emigrcis hullmmal a latin kultra kzpontja ttevdtt az amerikai nagyvrosokba, tbbek kztt New Yorkba. Ekkor merlt fel, hogy a Casino sztnszer rendezetlensge mr nem elgtette ki a gombamd szaporod tncklubok ignyeit, ezrt ltre kellett hozni egy j, egy tudatos tncot, gy megalkottak egy a Rumbtl s Mambtl klcsnztt alaplpst, mely a tnc sszes figurjban megtallhat, s ami aztn az sszes ma ismert latin tnc alaplpsv vlt. Ez az "egy lps elre...egy lps htra" volt a Cuban Rumba alap. Azrt teht, hogy a Salsa vilgszerte tncolhat legyen, az eddig minden irnyba sztnsen mozg tncost egysges lps- s ritmuskorltok kz kellett szortani. Ksbb az "elvekkel val tnc" irnyvonala visszahatott a szlfldre, Kubra is, ahol ennek hatsra fejldtt ki a csoportos kubai tnc, a Rueda De Casino (a prok krt alkotnak, s a vezet folyamatosan bemondja a figurk neveit).
A latin kultra trhdtsval Amerika keleti parti tncmesterei egy tudatos s rendszerezett alaplpsrendszert alkottak, majd ezt kvette az alapfigura- s tnctartsrendszer kidolgozsa, melyben kzremkdtek a kedvelt show-msorok koreogrfusai, balettmesterei s tncosai is. Ebben az idben kezdte alkalmazni a puertorici stlus a vonalon val tncols (dancing on the line) elvt, melynek eredmnyeknt Amerikbl vilghdt tjra indult a latin tnckultra. Az egysgests nyomn megszletett egy latin alaptnc, melybl a ritmustl s az eladsmdtl fggen lehetett Rumba, Boler, Mambo vagy Cha-Cha-Cha. A hasonl alap napjaink ismert latin tncainl is megfigyelhet.
A kezdetben megfigyelt legegyszerbb figurkat alapfigurknak neveztk, melyeknek tbb rendszere alakult ki. Kzlk legismertebb a New York Nightclub Style, melyet a puerto rici szrmazs tncos, Eddie Torres dolgozott ki.
A most mkd puerto rici (vagy new yorki) stlus Salsa iskolk tananyaga alig tr el egymstl, mivel a tnc ugyanabbl a 8 alapfigurbl ll, s szerkezete ltalban ugyanaz vagy nagyon hasonl. A stlusok kztti klnbsgek egyrszt abbl addnak, hogy a klnbz stlusok s vrosok ms-ms lps-, forgs- s testtechnikkat alkalmaznak. A msik alapvet eltrs az igen nehz "Cross Balance" hasznlatbl, illetve nem hasznlatbl ered. A Cross Balance a figurk termszetes cspmozgsnak kifinomult kiegyenltse a vll s karok cspvel ellenttes mozdulataival. Ezt a technikt csak a legjobb iskolkban tantjk, s leginkbb a hivatsos vagy versenyszer tncosok alkalmazzk. A salsa kreativitsa a transzponcinak ksznhet, ami a 8 alapfigura megszmllhatatlan kombincijnak improvizatv tncolst teszi lehetv. Transzponcinak nevezik azt, amikor a tncos az alapfigura szerkezett megtartva azt klnbz tncelemekkel dszti.
A Salsa 8 alapfigurja 1) Footwork in place (Mambo Shines) vagy Travellers (Progressive Shines) 2) Solo Turns (simple, double or triple man’s / lady’s turn) 3) Openings (Open Break, NY, stb.) 4) Cross Body Lead (CBL) 5) Spinning Turns (Spin) 6) Rope Spins 7) Pickabo (helyesen "Peek a boo") vagy He-goes-She-goes (Hgsg.) 8) Turn togethers vagy tengelyforgsok (pivot turns)
Jellemzje: jtkossg, karral val forgatsok oda-vissza, lpskombincik sokasga. Tovbbi eltrse a Mambtl, hogy mg a Mambban nyjtott lbbal tncolnak, a Salsnl a kiss hajltott lb is elfogadhat.
Zene: gyors, sodr, rad, heves, a klnbz ritmusok keveredse miatt ritmikusan bonyolult, szinkplt, a Sambhoz hasonl.
tem: 4/4, az els negyedre hangslyoz Ritmus: 1-2-3-4 Temp: tudsszint szerint 36-52 tem/perc
|