Szmads a hispanisztika tjrl
hispanisztika jvjt sok helytt jval derltbban tlik meg, mint a tbbi filolgiai szakg tbbsgt...
Ha az Ibriai-flsziget s Dl-Amerika jlatin nyelveit s irodalmait tanulmnyoz tudomnyg (gy hangzik a hispanisztika hagyomnyos, manapsg mr nmileg vitatott defincija) egyltaln hinyrzetet kelt manapsg, akkor az abbl fakad, hogy Nmetorszgban msodrang jelentsget tulajdontanak e tudomnyg Spanyolorszgban s Dl-Amerikban elrt eredmnyeinek. A szakmai elkedvetlenedst rendszerint ellenslyozza az az intenzv lelkeseds, amellyel a hispanolgusok irodalmaikra s kultrikra tekintenek. A hispanisztika jvjt sok helytt jval derltbban tlik meg, mint a tbbi filolgiai szakg tbbsgt, spedig azrt, mert az ltala tanulmnyozott nyelvek s trsadalmak demogrfiai, gazdasgi s politikai slya nvekedni fog. Napjainkban ppen ez a optimizmus bizonyulhat vgzetesnek a hispanisztika szmra. Ha ugyanis ez a tudomnyszak tkt akar kovcsolni az Ibriai-flszigeten fekv s a dl-amerikai orszgok jvjbl, akkor arra kell sszpontostania erfesztseit, hogy hasznlhat formban tlalt ismeretekkel szolgljon a vllalatvezetk, mrnkk s diplomatk szmra. Csakhogy ezltal a hispanisztika a legjobb esetben empirikus trsadalomtudomnny alakulna t, s ez a vgt jelenten olyan filolgiai tudomnyknt, amely lltlag a spanyol irodalom irnti romantikus lelkesedsbl szletett hajdann. A jvt illet derlts ismeretben — ltszlag ellentmondsos mdon — manapsg mg inkbb indokolt ttekinteni a hispanisztika mltjt, mint elzleg brmikor. E visszatekints meglepetssel kezddik. A spanyol irodalom trtnett tmjul vlaszt els tudomnyos intzmny jval a romantika korszaka eltt alakult. A jezsuitk Spanyolorszgbl val kiutastsa utn megalaptott Reales Estudios de San Isidro mr 1767-ben megbzst kapott arra, hogy nyilvnos eladsokat tartson a nemzeti irodalom trtnetrl. E kezdemnyezs tfog ellenreakci rsze volt, arra vlaszul, hogy a XVIII. szzad elejn uralomra jutott francia eredet Bourbon-hz ksrletet tett a francia klasszicizmus zlsnorminak ktelez jelleg rvnyestsre Spanyolorszgban. Hetven vvel ksbb egy felvilgosult Bourbon, III. Kroly rdekldst mutatott a spanyol nemzeti hagyomny irnt. Ez az rdeklds hamarosan felersdtt a Nagy Francia Enciklopdia msodik kiadsban a Spanyolorszgot ismertet provokatv szcikk miatt, amely azt lltotta az orszgrl, hogy semmivel sem jrult hozz az emberisg haladshoz. A spanyol kultra trtnete irnt megnyilvnul tudomnyos rdekldsnek az az apologetikus trekvs adta meg a kezd lkst, hogy elismerst szerezzen neki. Ez a felvilgosods ellenramban kiharcolt nyitny messzemen kvetkezmnyeket vont maga utn. Egszen ms elfeltevsekbl indultak ki a nmet Schlegel fivrek, amikor 1800 krl kiemelked helyet jelltek ki a spanyol irodalom szmra az eurpai kultrban. gy tltk meg, hogy a jelen nem ms, mint azon „modern korszak” hanyatlsnak vge, amely mr a kzpkorban elrte fejldsnek cscspontjt. A Schlegel fivrek s romantikus szemllet bartaik gy vltk, hogy a kzpkor thagyomnyozsa sehol msutt nem maradt olyannyira „letteljes”, mint ppen Spanyolorszgban. Ezek szerint mr a korai romantika idejn nagymrv lelkeseds volt tapasztalhat Spanyolorszg irnt, ami magyarzatot ad arra, hogy a germanisztika s a hispanisztika egyarnt a kzpkori irodalmi emlkekkel kapcsolatos tlrad lelkeseds rvn keletkezett, s az 1820 krl elszr Nmetorszgban kialakul romanisztikn bell kzponti szerep jutott Spanyolorszgnak.
|